ElektroG2: Details of the new draft

(Text under translation)

Several parts of the current draft of the new “ElektroG2” have been modified in comparison to the preceding version as of February 2014:

Collection groups

In the future, LED lamps should be collected together with gas discharge lamps (e.g. old energy saver bulbs or neon tubes). Following the ministry for the environment, consumers are hardly able to discriminate between these two product categories at disposal. The extremely high recovery costs in the collection group are most likely result in an increase of LED lamps again. To this moment it is not clear whether luminaires with fixed-installed LEDs or with only a lampholder will fall into the same collection group or in the (cheaper) collection group 5.

The recovery and removal of night-storage heaters has been specified. These products will fall into collection group 1 (large household equipment) under the new “Elektrogesetz”. The prerequisite for a safe disposal is the disassembly by a professional company as well as a tight packaging. As night-storage heaters are usually regarded hazardous waste due to the often contained asbestos, the recovery prices in the corresponding collection group could increase.

Collection & transport (ADR)

In the future, it should also be possible to fill WEEE containers from the top. Theoretically, this modification could allow the use of so-called “depot containers” (comparable to the existing containers of waste glass and paper). Many communities have already purchased these containers. However, this handling is in conflict to the new regulations in the ADR 2015 (transport of hazardous materials) on WEEE with built-in lithium batteries. From 1 January 2015 on, such WEEE mustn’t be transported without separate packaging:

For cells or batteries contained in equipment [here: WEEE, ed.], strong outer packagings constructed of suitable material, and of adequate strength and design in relation to the packaging capacity and its intended use, may be used. Packagings need not meet the requirements of 4.1.1.3 [tested design type, ed.]. […]
(P909 (3), ADR/RID 2015)

This will mainly affect collection groups 3 (IT and telecommunications equipment) and 5 (other equipment). From coming into force of the “ElektroG2” a combined collection group 5 will exist, containing IT and telecom equipment (except screens). In relation to the requirements of the new ADR 2015, there are two central problems:

  1. Collection via depot conainers will pose the risk of damages to equipment containing lithium-based batteries of random weight and power classes,
  2. The special provision 188 for the transporting of light-weight respectively low-power lithium batteries won’t be applicable for collection via depot containers nor via standard collection containers at the collection points as further knowledge about the contained battery would be required.

However, the federal ministry for the enviroment has refused alighment of the regulations by the new “ElektroG2” and the ADR 2015. The specific handling of the recovery of WEEE from beginning of 2015, especially via depot containers, remains unclear at this time.

Containerplünderungen

Die Entnahme werthaltiger Altgeräte, insbesondere in den aktuellen Sammelgruppen 3 und 5, aber auch in Sg 2, soll zukünftig nicht mehr stattfinden, da der Inhalt eines Sammelcontainers nach Vollmeldung (und Verwiegen) bis zum Beginn der Verwertung nicht mehr verändert werden darf. Die ursprünglich geplante Versiegelung oder Verplombung eines vollen Containers soll jedoch im aktuellen Referentenentwurf des ElektroG2 entfallen, so dass sich auch hier die Frage stellt, wie die Vorgabe für den unveränderten Transport voller Sammelbehälter zur Behandlungsanlage zukünftig in der Praxis realistisch umgesetzt werden kann.

Optierungen

Als Kompromiss aus den Regelungen des aktuellen Elektrogesetzes (12 Monate) und des 1. Referentenentwurfs (36 Monate) sollen Kommunen ab Inkrafttreten des ElektroG2 eine Optierung (Ausnahme von der Bereitstellung von Sammelcontainern zur Abholung) immer für mindestens 24 Monate erklären müssen, wobei die Anzeigepflicht weiterhin wie im 1. Referentenentwurf geplant immer 6 Monate im Voraus erfolgen soll. Die neuen, verpflichtenden Mengenmeldungen für die optierten Mengen sollen mit dem ElektroG2 immer im monatlichen Rhythmus als zusammenfassende Meldung abgegeben werden. Noch nicht entschieden ist, ob die zuständige Gemeinsame Stelle, Stiftung EAR, dafür einen neuen Gebührentatbestand einführen darf.

Stand & Ausblick

Der Kabinettsbeschluss zum ElektroG2 soll im Januar 2015 erfolgen, so dass der Bundestag noch im Frühjahr über das novellierte Gesetz abstimmen kann. Sofern kein Widerstand aus dem Bundesrat kommt, könnte das ElektroG2 noch vor der Sommerpause 2015 in Kraft treten. Die Übergangsfristen für die beiden neuen Produktgruppen im Anwendungsbereich, PV-Module und Leuchten in Privathaushalten, würden dann im Herbst 2015 ablaufen.